Un intreprinzator se adapteaza continuu, atat la schimbarile economice, dar si la unele nevoi personale. Cultura antreprenoriala incepe sa prinda contur si la noi in tara si din ce in ce mai multi intreprinzatori au cunostintele necesare pentru infiintarea, operarea si chiar transferul unei afaceri, cum il numim noi consultantii din aceasta nisa, „exit”. Deci „exit” reprezinta iesirea unui intreprinzator din afacere din diverse motive, acestea fiind destul de variate, de la retragerea motivata de varsta (pensionare), boala, relocare sau chiar nevoia de a dezvolta si alte afaceri in alte domenii.
Un intreprinzator constient de momentul retragerii, moment inevitabil pentru toti, va lua din timp masuri pentru pregatirea „exit-ului”, respectiv transferului. Este ca atunci cand ne pregatim masina de vanzare si ne asiguram ca se va afla intr-o stare impecabila la prezentare,astfel incat sa obtinem un pret cat mai bun. Un intreprinzator va pregati afacerea pentru transfer cu cativa ani inainte, astfel incat la momentul „exit-ului” sa avem cele mai bune situatii si cei mai buni indicatori financiar-economici. Viitorul cumparator isi va dori sa investeasca intr-o afacere din care sa-si recupereze banii intr-un timp cat mai scurt, de aceea pregatirea afacerii pentru transfer trebuie sa evidentieze cat mai corect beneficiile obtinute cu cel putin 3 ani in urma, oferind astfel un tablou cat mai clar despre evolutia firmei si trend-ul acesteia in urmatoarea perioada.
Pana acum cativa ani, in Romania, „exit-ul” intreprinzatorului se producea brutal, acesta neavand informatiile si suportul necesar pentru a realiza un transfer de business. De cele mai multe ori, accentul se punea pe activele firmei care se vindeau la bucata, destramand astfel uneori un business viabil si profitabil.
Intrebarea este daca in prezent exista intreprinzatori care stiu sa-si pregateasca „exit-ul” si daca exista suport din partea consultantilor pe aceasta nisa.
Consultanta specializata in transferul afacerilor a inceput sa prinda contur si in Romania, in prezent existand cateva firme care pun la dispozitia clientilor, pachete complete de servicii pentru a asigura transferul afacerii. De asemenea, legislatia prevede astfel de actiuni, atat in codul fiscal cat si in codul civil, creand astfel cadrul legal pentru realizarea transferului in Romania.
Serviciile de consultanta constau in pregatirea afacerii pentru listare, evaluarea afacerii in vederea stabilirii unui pret de vanzare, promovarea listarilor prin diverse canale, elaborarea de studii si analize necesare noilor investitori (information memorandum), asistarea atat a vanzatorului, cat si a cumparatorului in etapa de „due diligence”.
Daca sunteti un intreprinzator care doreste sa vanda afacerea, nu ezitati sa ne contactati. Puteti completa formularul online si noi va vom contacta pentru informatii suplimentare: INFO AFACERE